« بروشور آشنایی با کتب اربعهآشنایی با انواع منابع کتابخانه هسته پژوهشی بصیرت حوزه علمیه بم »

عیار انسان در سختی ها مشخص می شود

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 18ام فروردین, 1399

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرمان کانون پژوهشی افق برتر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم نشست علمی پژوهشی با موضوع “نقش آزمایش های الهی در تربیت انسان” با حضور حجت الاسلام عبد الناصرابراهیمی، طلاب،اساتید برگزار گردید.

آقای ابراهیمی در ابتدا به بررسی کلید واژه ها پرداخت و گفت: واژه امتحان از محن یعنی آزمایش می آید و آزمایش هم شامل بلا و هم نعمت می شود، گاهی خداوند ما را با نعمت ها آزمایش می کند. واژه فتنه در بعضی روایات به معنای امتحان آمده است.

ایشان در ادمه افزود :خداوند فرموده گمان نکنید که چون گفتید ایمان آوردم مورد آزمایش قرار نمی گیرید. انسان باید همیشه خود را در محدوده خداوند بداند و چون خود را در محدوه خداوند بداند همه امتحان های الهی را سربلند بیرون می آید و عیار انسان در سختی ها مشخص می شود.

استاد حوزه ادامه داد : در بحث آزمایش و امتحان در مرحله اول باید هدف از امتحان را بدانیم، اولین هدف هر امتحانی شناختن طرف مقابل دومین هدف اتمام حجت و سوم تکامل و رشد برای رسیدن به مقام بالاتر می باشد. و تفاوت آزمایش های الهی با سایر آزمایش ها این است که خداوند برای شناخت از ما امتحان نمی گیرد بلکه امتحانات الهی برای اتمام حجت و تکامل می باشند.

آقای ابراهیمی در ادمه مباحث به ویژگی های امتحانات الهی پرداخت و گفت: ویژگی امتحانات الهی 1.قابل پیش بینی  نیست2. آزمایش های الهی در همه حیطه ها می باشند، امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هیچ قبض و بسطی نیست و هیچ گشایش و گرفتاری نیست مگر آنکه حتما امتحان خداست. همچنین آیات 249 و 250 سوره بقره به بررسی امتحانات الهی می پردازد3. تفاوت در سطوح دشواری ها 4. مشخص نبودن زمان آزمایش.

ایشان در پایان بیان داشت: همه آزمایش های الهی  بر اساس رشد اجتماعی و اخلاقی افراد است و همه اتفاقات الهی از طرف خداوند است؛ اگر خداوند را رب می دانیم  و بهترین تربیت کننده انسان،  خداوند ما را با امتحانات تربیت می کند ؛ خدا در یک سیستم دقیق و حساس و با عدالت همه ما را در راه رسیدن به کمال واقعی آزمایش و امتحان می کند.


فرم در حال بارگذاری ...