موضوع: "کانون پژوهشی مدرسه علمیه بم"

نشست علمی و پژوهشی :جنبش علمی و نقش علمای قرن چهارم در تولید علم

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 2ام اسفند, 1399

قرن چهارم آغاز جنبش علمی شیعه

کانون پژوهشی افق برتر حوزه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم نشست علمی پژوهشی با موضوع “جنبش علمی و نقش علمای قرن چهارم در تولید علم” با حضور استادحجة الاسلام والمسلمین حاج آقا خواجویی و طلاب ، اساتید در تاریخ 27/9/1399 به مناسبت هفته پژوهش در فضای مجازی برگزار نمود.

در ابتدای نشست حجه الاسلام خواجویی گفت: پویایی و حیات در گرو داشتن پویایی علم است. قرن چهارم جنبش علمی وسیعی در جهان تشیع واقع شد.در قرن چهارم حکومت شیعی آل بویه سرکار آمد و حمایت خوبی از شیعیان و به خصوص عالمان دینی کردند علما در آن زمان از فرصت استفاده کردند و سنگ تمام گذاشتند و خدمات علمی زیادی به جامعه انجام دادند به طوری که تا امروز جوابگوی جامعه شیعی بوده است.

ایشان ادامه داد: در زمان شیخ مفید نقلی گری و اخباری گری کنار رفت و مباحث عقلی و استدلالی بابی از علم ایجاد کرد و تحولی عظیم در علم بنا شد و پایه ها و بناهای عظیم علمی  که در قرن چهارم و پنجم صورت گرفت تا به امروز جوابگوی جامعه شیعی بوده است.

مدیر حوزه علمیه سفیران بیان داشت : یکی از اقدامات علمی  که علما در قرن چهارم انجام دادند، پایه گذاری علم اصول و استفاده از عقل به عنوان یک منبع برای بدست آوردن علوم بود. دومین اقدام علما در باز شدن مرزهای علم، ایجاد مکتب ها و کانون ها برای بحث و بررسی و همچنین تاسیس حوزه ها بود. سومین اقدام و جنبش علمی علما در قرن چهارم، تألیف کتاب های گرانبها و مرجع که امروزه هم از آن ها به عنوان مرجع استفاده می شود و همچنین ایجاد کتابخانه ها و بوجود آوردن زمینه برای تحصیل علم آموزای در این قرن فراهم شد. چهارمین اقدام علما در قرن چهارم تربیت شاگردان ممتاز و برجسته که هر کدام یک وزنه سنگین برای جامعه شیعه بودند.

حجة الاسلام و المسلمین خواجویی افزود: شیخ مفید با پایه گذاری و نوآوری در علم کلام و اصول فقه راه استدلال نزد شیعیان را باز کرد و کلام شیعه را سرو سامان داد و نظم خاصی به علم بخشید و شاگردنش همچون سید مرتضی این پایه گذاری و توسعه در علم را ادامه دادند و علم اصول رواج خوبی پیدا کرد، در زمان شیخ مفید کتاب های اصولی نوشتند .  همچنین شیخ مفید اقدام مهم دیگری که برای تحول علم انجام داد، ایجاد مکتب علمی در عراق بود و سید رضی شاگرد شیخ مفید مدرسه ای تأسیس کرد و آن را دارالعلم نامید.

ایشان در ادامه اظهار داشت: شیخ طوسی در سال 448 هجری حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد که تا به امروز اقتدار خودش را حفظ کرده ودر آن زمان 300 مجتهد تربیت کرد، این مکتب ها و حوزه ها در ایجاد جنبش علمی بسیار موثر بود. شیخ مفید شاگردانی برجسته و ممتاز همچون سید رضی سید مرتضی و شیخ طوسی تربیت کرد، که تحولات عظیمی ایجاد کردند. و کتب اربعه در این زمان تألیف شدند.

نشست علمی پژوهشی با موضوع رابطه ولایت با شهادت در مکتب شهید سلیمانی

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 2ام اسفند, 1399

 

کانون پژوهشی افق برتر حوزه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم  نشست علمی پژوهشی با موضوع رابطه ولایت با شهادت در مکتب حاج قاسم را با حضور حجة الاسلام والمسلمین عبدالناصر ابراهیمی  طلاب و اساتید در تاریخ 26/7/99 در سامانه سیما برگزار نمود.

حجة الاسلام والمسلمین عبدالناصر ابراهیمی گفت: حضرت آقا فرمودند: به سردار سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنید به چشم یک مکتب و مدرسه درس آموز نگاه کنید. اگر بخواهیم حاج قاسم را در یک کلمه تعریف کنیم"جامعیت برآمده از عقلانیت” است. چهار رکن اصلی و ویژگی های اخلاقی حاج قاسم: 1.ولایت مداری2.اخلاص3.مقاومت دربرابر دشمنان 4.فروتنی و مهربانی نسبت به ضعفا.

ایشان ادامه داد حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید: آن کس از شما به مساله ولایت آشنا باشد و در انتظار ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سر برد و خود را آماده حکومت عدل جهانی او سازد مانند کسی است که : 1. با مهدی آل محمد(صلی الله علیه وآله ) با سلاحش جهادکرده باشد. سپس فرمود2. به خدا سوگند مانند کسی است که همراه رسول الله با سلاحش جهاد کرده باشد و برای مرتبه سوم بیان داشت 3. بلکه به خدا سوگند همانند کسی است که با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در خیمه شهید شده باشد.

استاد حوزه بیان داشت:حاج قاسم در ولایت مداری1. مو به مو بود، یعنی فرمان مقام معظم رهبری را تمام و کمال انجام می داد. 2.رضایت مقام معظم رهبری را در راستای رضایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خدا می دانست. 3. ثابت قدم بود، هم نسبت به امام در زمان جنگ و هم نسبت به رهبری در این زمان.4. استوار شجاع  و نترس  و حامی ولایت بود. 5. در برابر مقام معظم رهبری خودش را ناچیز و خوار می دانست و همه زندگی اش را با ایشان تنظیم می کرد.

 

 

نشست علمی پژوهشی دشمن شناسی در مکتب حاج قاسم

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 2ام اسفند, 1399

اولین گام در دشمن شناسی، شناخت جبهه حق و باطل است

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرمان کانون پژوهشی افق برتر حوزه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) نشست علمی پژوهشی با عنوان"دشمن شناسی در مکتب حاج قاسم” با حضور کارشناس بحث حجة الاسلام و المسلمین آقای دانشی امام جمعه شهرستان به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در تاریخ 13/10/1399در سامانه سیما برگزار نمود.

در ابتدای نشست امام جمعه شهرستان گفت: سردار سلیمانی عبد صالح خدا بود و حضرت آقا مقام معظم رهبری(مدظله العالی)بهترین تعابیر را در مورد ایشان به کار برده اند که فرمود مکتب حاج قاسم یک شخص نیست یک تفکر است. وقتی مکتب شد، باید مکتب را شاگردی کرد؛ ایشان با همه صفات برجسته ای که دارند برای ما الگو هستند. دشمن شناسی در مکتب حاج قاسم با شناخت جبهه حق و باطل و شناخت گستره سرزمینی  این دو جبهه و اهالی این دو جبهه است.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه اولین گام در دشمن شناسی، شناخت جبهه حق و باطل است افزود: بین جبهه حق و باطل تقابل همیشگی وجود دارد و امکان ندارد این دو جبهه با هم کنار بیایند. در مقابلِ اهل جبهه باطل کسانی که در جبهه باطل قرار دارند آیه نورانی قرآن می فرماید:” و الذین مَعه أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم”

حجة الاسلام والمسلمین آقای دانشی بیان داشت: یکی ازمعیارهای مکتب حاج قاسم این است که  باید مشخص کنیم در کدام جبهه هستیم . و ما به عنوان یک شیعه باید گستره جبهه حق را مشخص کنیم و قشر خاکستری جامعه را جذب جبهه حق کرد همان کاری که سردار سلیمانی انجام میداد و مکرراً تاکید می فرمود، ما باید درس بگیریم و رابطه خوبی با این قشر و جوانان داشته باشیم.

ایشان با بیان اینکه هر جبهه یک فرمانده نیاز دارد و فرمانده جبهه حق ولی فقیه است فرمود: در آیات و روایات فراوان ، امر مسلم فرماندهی جبهه حق با ولی فقیهه است و در این زمینه ولایت مداری و باور سردار سلیمانی مثال زدنی است که اگر شاگردی می کند از فرماندهی فرمان می گیرد. جبهه حق وقتی مشخص شد با افرادی که در این جبهه قرار دارند آشنا می شویم ، این جبهه از انسجام برخوردار است. و با توجه به اینکه جبهه حق و باطل تقابل دارند، لازمه این تقابل وحدت و انسجام جبهه حق است.

امام جمعه شهرستان در سخنان پایانی خود گفت: نکته مهم و قابل توجهه این است که آیا جبهه حق گستره خاصی دارد یا خیر؟ و اهل جبهه حق و به تعبیری خودی ها چه کسانی هستند؟آیا خودی آن کسی است که در سرزمین ما زندگی می کند و یا هرکسی که در جبهه حق باشد خواه در یک سرزمین دیگر خودی است، و آیا منافقین و عاملان فتنه 88 خودی هست زیرا ایرانی هستند؟ بنابراین گستره سرزمینی مهم نیست هر کسی که در جبهه حق بود خواه حزب الله لبنان یا انصارالله یمن و یا حشد الشعبی خودی هستند. و شناخت جبهه حق و باطل در جهت شناخت دشمن شناسی لازم و ضروری است و سردار سلیمانی یک دشمن شناس واقعی و به تمام معنا بود.

 

راهکارهای مقابله با شبهات علیه وحدت اسلامی

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 2ام اسفند, 1399

یکی بودن و در کنار هم بودن اولین راهکار مقابله با شبهات علیه وحدت اسلامی است

به گزارش خبر گزاری کوثر از کرمان کانون پژوهشی افق برتر نشست علمی پژوهشی با موضوع راهکارهای مقابله با شبهات علیه وحدت اسلامی، در فضای مجازی با حضور کارشناس بحث حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا فقیهی نماینده ولی فقیه در ناحیه مقاومت سپاه،  طلاب و اساتید در تاریخ 13/8/1399برگزار نمود.

در ابتدای نشست حاج آقا فقیهی گفت: در تاریخ مشاهده شده که اولین اقدامی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در همان آغاز تشکیل حکومت اسلامی انجام دادند عهد اخوت میان مسلمانان بود. و همچنین خداوند در قرآن کریم فرموده:  "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا” که این امر خداوند یک اصل اساسی  برای همه دوران هاست. لذا دشمن هم برای مقابله با این اصل اساسی و جلوگیری از رشد دین مبین اسلام راه مقابله و تفرقه با وحدت اسلامی را  در پیش گرفته است. و اولین راهکار و اصل برای مقابله با شبهات علیه وحدت  اسلامی ، یکی بودن و در کنار هم بودن است و شبهات علیه وحدت شبهات تفرقه افکنی است به عنوان مثال فرقه شیرازی فکر جوانان ها را با شبهات تفرقه افکن ، اینکه آیا باید با اهل سنت وحدت داشته باشیمو یا اینکه اگر وحدت داشته باشیم آیا ظلم به حق اهل بیت (علیهم السلام)  نیست، و این شبهه خطرناکی است ، این فرقه اصل را اهل بیت (علیهم السلام)   قرار می دهدکه آیا جان امام معصوم مهمتر است و یا حفظ دین در صورتی با نگاه به سیره معصومین ، ایشان هم برای حفظ دین جان خود را دادند ، امام علی (علیه السلام)  برای حفظ دین 25 سال خانه نشین شد ، امام حسن (علیه السلام)  برای حفظ دین صلح کرد ، امام حسین (علیه السلام) برای حفظ دین به کربلا رفت. بنابراین اصل اساسی حفظ دین است. امام علی (علیه السلام) روایتی دارند میفرمایند: ” یا معشر الفتیان حصّنوا اعراضکم بالادب و دینکم بالعلم” ای جوانان آبرویتان را با ادب و دینتان را با علم حفظ کنید. اگر جوانان دین را با علم انتخاب کنند و نه موروثی و مطالعه داشته باشند این دین نجات بخش است .

ایشان در ادمه به راهکار و اصل دوم مقابله با شبهات علیه وحدت اسلامی  پرداخت و بیان داشت:  بحث رعایت تقوا راهکار دیگری است، تقوا روح انسان را زنده نگه می دارد در قرآن  از تقوا به عنوان ” ان تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا” اگر تقوای الهی رو رعایت کنید به شما فرقان عنایت می کنیم ، فرقان یعنی تشخیص حق از باطل فرقان یعنی صره از ناصره در زمانی که شبهات هجوم می آورند و مردم دچار تردید می شوند و کسی مصون می شود و به راحتی جان سالم بدر می ببرد .

حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا فقیهی در پایان گفت: راهکار سوم برای نجات در فتنه ها و شبهات را، فرقان دانست آن هم فرقانی که نام مبارک قرآن کریم هست می باشد . مقام معظم رهبری (مدالظله العالی) فرمود: قرآن را مرتب بخوانید و نگویید درس دارم و… هیچ کاری واجت تر از قرآن خواندن نیست . هم برای دنیای انسان و غوطه ور نشدن در شبهات و هم برای آخرت انسان مفید است . عالم ، باسواد ، بی سواد بی نیاز از قرآن نیست هر کسی باید به قرآن مراجعه کند. بنابراین، وحدت به پا خواسته از علم و تقوا و خواندن قرآن کریم است و باعث نجات می شود.

نقش طلاب در حفظ آرامش جامعه در بحران ها

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 6ام خرداد, 1399

برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع “نقش طلاب در حفظ آرامش جامعه در بحران ها”

به گزارش خبرگزاری کوثر از کرمان کانون پژوهشی افق برتر با همکاری هسته پژوهشی بصیرت مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)  شهرستان بم نشست علمی پژوهشی با عنوان “نقش طلاب در حفظ آرامش جامعه در بحران ها” با حضور استاد خانم جان بیگ پور طلاب و اساتید در فضای مجازی در تاریخ 3/3/ 1398 برگزار نمود.

در ابتدای نشست خانم جان بیگ پور به عوامل آرامش بخش اساسی در بحران ها و مشکلات اشاره کرد و گفت :1. یاد خداوند"الابذکرالله تطمئن القلوب” 2. توکل بر خداوند “و من یتوکل علی الله فهو حسبه” 3. توسل بر اهل بیت علیهم السلام  4. صبر در مصایب و مشکلات از عوامل آرامش بخش در بحران ها می باشند.

ایشان در ادامه وظایف طلاب در بحران ها را بیان نمود و گفت: طلاب وظیفه دارند در بحران از طریق موعظه و فن بیان مردم را با این عوامل آشنا کنند و انس بدهند ،موعظه برای انسان ها آرامش بخش است و امیرالمومنین علی (علیه السلام) در این زمینه فرموده اند :” این دلها همانند تن ها خسته می شوند برای نشاط آن ، به سخنان تازه ی حکیمانه روی بیاورید.” استاد حوزه ادامه داد : نقش دیگر طلاب در آرامش جامعه بعد از راهنمایی و سوق دادن مردم به سمت خدا و اهل بیت علیهم السلام این است که یک طلبه با رفتار عملی خود آرامش بخش مردم  ؛  ما باید ببینیم چقدر می توانیم با رفتارهایمان در سلامت روانی جامعه موثر باشیم چون دیگران چشمانشان به ماست . و فراموش نکنیم رزمندگان در دوران دفاع مقدس زیرآتش دشمن چه آرامشی داشتند و خنده و شوخی از لبانشان نمی افتاد.

خانم بیگ پور نقش دیگر طلاب را گذشت و ایثار در بحران ها دانست و افزود : مردم با دیدن ایثار و از خود گذشتگی طلاب آرامش پیدا می کنند . در همین دوران کرونا عده ای از طلاب در کنار کادر پزشکی به مردم خدمت کردند و عده ای داوطلبانه به غسل دادن بیماران کرونایی پرداختند و عده ای از طلاب فقرا و نیازمندان را فراموش نکردند و شروع به جمع آوری و توضیع اقلام ضروری مردم نمودند.

ایشان در پایان گفت : یک طلبه ای که صاحب  اخلاص و تهذیب است و رابطه اش با خدا و اهل بیت علیهم اسلام دایمی است و می تواند با نورِ معنویت خود حتی بدون کلام به دیگران آرامش بدهد. و در حقیقت طلاب باید آینه تابان نور اهل بیت(علیهم السلام)  باشند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)فرمودند :"خوشا به حال افراد مخلصی که چراغ هدایت می باشند که به وسیله آنها مردم از فتنه ی تاریکی نجات پیدا می کنند…” . همچنین خانم بیگ پور در بین بحث و در پایان پاسخگوی سوالات و شبهات طلاب در این زمینه بودند.