موضوع: "کرسی آزاد اندیشی"

کرسی آزاد اندیشی نقش رهبری در مشکلات اقتصادی آری یا خیر؟

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 2ام اسفند, 1399

به گزارش خبر گزاری کوثر از کرمان کانون پژوهشی افق برتر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بم کرسی آزاد اندیشی با موضوع ” نقش رهبری در مشکلات اقتصادی آری یا خیر!؟” با حضور استاد داور حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا محمدی نماینده ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان کرمان ، طلاب ، اساتید و کادردر تاریخ 25/11/1399 برگزار نمود.

در ابتدا طلبه ارائه کننده بحث به بیان مطالب پرداخت و گفت: اقتصاد ایران اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی است که توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران به صورت ظالمانه در حال جریان است یکی از مهمترین اقدامات دشمن در این زمینه ایجاد و تقویت عملیات روانی در حوزه مسائل و مشکلات اقتصادی است. ابتدا باید وظایف رهبری را مطالعه کرد. و بعد ببینیم مقام معظم رهبری هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند یا خیر؟در ساختار نظام جمهوری اسلامی به نوعی  وظایف و مسئولیت های هر یک از مسئولان و ارکان نظام تعیین شده است. بر این اساس مطابق اصل 5 قانون اساسی ولایت مطلقه ی امر امامت امت ، بر عهده ولی فقیه بوده و دیگر مسئولان کشور هر کدام وظایف و مسئولیت هایی بر عهده دارند. طبق اصل 113 قانون اساسی پس از مقام معظم رهبری رئیس جمهور ،عالی ترین مقام رسمی کشور است و اجرای قانون اساسی  و ریاست قوه مجریه را جزء در اموری که مستقیماٌ به رهبری مربوط  می شود، بر عهده دارد. در جمهوری اسلامی ایران ، حوزه اقتصاد و مدیریت کلان آن در بخش حاکمیتی در دو قوه مجریه و مقننه تمرکز یافته  و سایر نهادها یا فاقد صلاحیت حاکمیتی و یا  فاقد تاثیرگذاری مستقیم در روندهای اقتصادی هستند . صلاحیت حاکمیتی در اینجا به معنای مرجع قانونی صدور مجوزهای رسمی برای فعالیت های اقتصادی و ….است.

 ایشان در ادامه بیان داشت: باید بررسی کرد امکانات مدیریتی در اختیار ولی فقیه برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی تا چه حد است، و این که مشخص شود تا چه میزان امکان حل مشکل سیاسی یا اقتصادی در ساختار کنونی نظام در اختیار رهبری است ، باید به وضعیت اختیارات قانونی، شرح وظایف و امکانات دستگاه های متولی این امور نگاهی انداخت. بنابراین در موضوعی مثل برجام بسیاری از نهادها و ارگانهای کشور دارای اختیارات و وظایف صریح و روشن در قانون اساسی هستند و امور باید از طریق مجرای خود مورد کارشناسی و اجرا قرار بگیرد. بدیهی است که توان کارشناسی و اجرایی رهبری نیز محدود به همین سازمانها و ارگانها می باشد و مسیر قانونی مواردی مثل برجام باید از کانالهایی عبور کند که قانون مشخص نموده است . در موضوع و مشکلات اقتصادی نیز باید گفت که برآورده های کارشناسی نشان می دهد مطابق قوانین بودجه سالانه کشور، حدود 80درصد بودجه حاکمیت در اختیار قوه مجریه است و 20 درصد باقیمانده در اختیار مجلس ، قوه قضائیه ، نیروهای مسلح و سایر نهادها از جمله نهادهای وابسته به رهبری است. حتی بخش های فرا قوه ای همچون صندوق توسعه ملی نیز عملا در اختیار قوه مجریه بوده ، چنان  که رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراٌ در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند:: « همین که حالا آقای دکتر روحانی  اشاره کردند که یک مقداری از پول و درآمد ارزی به دولت داده نمی شود، این یعنی می رود در صندوق توسعه ملی. این صندوق توسعه ملی در اختیار دولت است و هیچ چیز این در خارج از دولت نیست؛ خود صندوق در اختیار دولت است، مسئولین صندوق را دولت نصب می کند ، سیاست های صندوق، برداشت های صندوق ، همه چیزش دست دولت است منتها در یک مواردی چون یک برداشت غیر قانونی برای دولت ضرورت پیدا می کند و فرصت اینکه بروند از مجلس اجازه بگیرند نیست ،می آیند سراغ این حقیر، از این بنده مجوز می گیرند برای اینکه این پول را مثلاٌ بردارند [برای] اینکار ، والا این صندوق در اختیار دولت است.» بنابراین مسئله اقتصاد را باید از جای دیگر مطالبه کرد.

در ادامه طلبه منتقد به ارائه دلایل پرداخت و بیان داشت : قطعا” اقتصاد ایران در سایه تفکر جمهوری اسلامی است و یکی از ضربه های دشمنان که می تواند جامعه را دچار تزلزل کند مشکلات اقتصادی است. در واقع یکی از عناصر و اجزای جامعه که به شکل مستقیم سکان هدایت جامعه  را در دست می گیرد ،اقتصاد کشور است . و اصلاح اقتصاد، اصلاح بخشهای جامعه و رفاه حال عمومی و فعالیت های پایه نظام و کشور می باشد. کشور ما با امکانات و ثروت بسیاری که دارد اکنون بعد از چهار دهه در اوج نزول اقتصادی است ،که در سبد خانواده دیده می شود. کمبود بسیاری از کالاهای اساسی و درآمدهای پایین مردم باعث بی اعتمادی به مسئولین مخصوصا به رهبری شده است . فساد فراگیر در نظام اداری، اختلاس های بی شمار، رشوه های چند میلیاردی ، زمین خواریهای بی شمار و… . مردم با چشم خود مشکلات را می بینند  و نیازی به شبهه نیست به نظر میرسد که رهبر خبر از وضع مردم ندارد و نمی داند که مردم برای اقلام ضروری خود در صف های طولانی می ایستند و شان آنها حفظ نمی شود. و همچنین رهبری به طور صریح از رئیس جمهور حمایت می کنند، با اینکه بسیاری از مشکلات ما از سیاست های رئیس جهمور است و همیشه حرف رهبری را بر زمین می گذارند، اما باز هم مورد حمایت ایشان هست. چرا رهبر از اختیارات مطلقه خود برای حل مشکلات اقتصادی استفاده نمی کند!؟

طلبه ارائه کننده بحث در جواب فرمود: هر چند مطابق اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و یا اصل 44 با هدف شکوفایی و مقاوم سازی اقتصاد صادر شده، اما در مقام اجرا این روحیه و سلیقه مدیران اجرایی است که به نتیجه نهایی رسیدن یا نرسیدن سیاست های کلی را مشخص می کند و می دانیم که تعیین این مدیران در اختیار رئیس جمهور و وزرا است. طبیعی است که با بر هم زدن این نظام ساختاری ، نادیده انگاشتن ساختارهای “دمکراتیک” را طرح می کنند. علاوه بر این ورود مکرر رهبری به تدابیر اقتصادی ای که معمولا در قوه اجرایی،  اتخاذ می گردد، بهانه ای در دست کسانی ایجاد می کند که به دنبال این ادعا هستند که"نمی گذارند کار کنیم! ” نکته دیگر اینکه اگر دولت در مسئله ای مهم و خاص از مسیر درست انحراف پیدا کند ، رهبرتذکر و ارشاد می دهند ، کمترین تذکر ایشان در بعد اقتصادی در رابطه با پوشک بچه بود ؛ اما باید دانست که امکان برخوردهای قهری یا دخالت های گسترده برای رهبری به لحاظ جامعه شناختی دارای محدودیت هایی است. به عنوان مثال هر چند برای رهبر امکان قانونی عزل رئیس جمهور پس از رأی مجلس وجود دارد اما چنانچه بخواهد رئیس جمهور را عزل کند، جامعه به تبع آن دچار اختلاف و تنش می شود. در واقع می توان گفت محدودیت در هیچ دولتی برای رهبری وجود ندارد، اما محدودیت جامعه شناختی و سیاسی برای رهبری در برخی دولت ها ایجاد می شود. البته رهبری باور عمیق به مردم سالاری دینی دارند و همواره بر این موضوع تاکید کرده اند. این بدان معناست که ایشان از انتخاب مردم همواره حمایت کرده اند.

ایشان در ادامه افزود: حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای(مدظلله العالی) در سیره حکومتی خود دو اصل را مد نظر داشتند:1.دادن فرصت انتخاب گری به مردم برای مشارکت جویی بیشتر در حاکمیت؛2.استفاده حداقلی و صرفا اضطراری از اختیارات ولایت مطلقه و حکم حکومتی و عمدتا به صورت مقطعی با حدود معین. مطلقه بودن ولایت به معنای در هم ریختگی ساختار و بی انظباطی در حکمرانی نیست.در ساختار قانون اساسی نیز مسیرهایی جهت اعمال این حق وجود دارد.

بعد از بحث و نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا محمد رضا محمدی نماینده ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان کرمان به جمع بندی نظرات پرداخت و گفت: مسئله اول نقش رهبری در جامعه اسلامی است. نقش رهبری در دو نکته خلاصه می شود، نکته اول: حفظ دین مردم است که با دفاع از نظام جمهوری اسلامی و روشنگری محقق می شود. و این روشنگری در مطالبه گری مردم ، همچنین روشنگری برای زاد و ولد ، و صبر مردم می باشد.

نکته دوم امنیت مردم است که از وظایف رهبر می باشد ، که الحمدلله ایران یکی از امن ترین کشورهای دنیا است ؛ و یکی از موارد امنیت مردم دفاع از مسئولین کشور است، ایشان در همین مسئله کرونا تمام قد از وزارت بهداشت دفاع کرد. !؟ وظیفه دیگر  دفاع از رای مردم است، دفاع از مردم سالاری دینی است .  و یکی از نکته  های بسیار مهمی که ایشان بسیار تاکید دارند ،عدم ارتباط با آمریکا است. و اشاره رهبری به عدم ارتباط با آمریکا چیزی جز منافع مردم در آن نیست. و برای همین امنیت است که حضرت آقا دستور عدم ممنوعیت ورود واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی را دادند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پاسخ به سوال ،چرا با آمریکا نباید ارتباط برقرار کرد گفت: آمریکا کشوری است که دشمنی اش با ملت ایران محرز است ، در آمریکا بیش از 17 درصد مردم در خیابان  زندگی می کنند و حتی خانه حلبی هم ندارند کشوری که رتبه 38 اینترنت پرسرعت در جهان دارد و بیشترین آمار زندانی را در دنیا دارد! کشوری که 24 درصد بی سواد دارد، آیا می توند برای ما امنیت و اقتصاد بیاورد!؟

ایشان در پایان افزود :یک سری خطوط قرمز وجود دارد که زمانی امنیت و دین  مردم  به خطر بیفتد حضرت آقا خود را هزینه می کند.

 

مقاله نویسی

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 16ام اردیبهشت, 1398

کرسی آزاد اندیشی اصل در حوزه تحصیل یا تهذیب

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 16ام اردیبهشت, 1398

کرسی آزاد اندیشی

 

کانون پژوهشي مدرسه علميه فاطمه الزهرا(سلام الله عليها) شهرستان بم کرسي آزاد انديشي با موضوع “اصل در حوزه تحصيل يا تهذيب” را با حضور استاد داور خانم شهبازي و طلاب ،اساتيد ،کادر، در تاريخ 7/2/1398 برگزار نمود. در ابتداي نشست طلبه ارائه کننده بحث گفت: پيامبر اکرم (صلي الله عليه واله) فرمود :روز قيامت مرکب عالمان و خون شهيدان هم وزن مي شوند و مرکب عالمان بر خون شهيدان مي چربد.ايشان در ادامه با استناد به سخن امام خميني (ره) بيان داشت طلبه بايد تمام عمر به سمت کسب علم برود البته اين کار مستلزم تلاش بسيار است و بايد همواره علم را به عنوان گمشده تلقي کرده و به دنبال کسب علم باشد . در ادامه طلبه منتقد گفت: تهذيب نفس و رسيدن به مقام عبوديت ،بالاترين ارزش اسلامي است که هدف نبي اکرم (صلي الله عليه واله)خوانده شده است در جاي جاي قرآن و احاديث معصومان ؟(عليهم السلام) آموزه هاي اخلاقي فراواني وارد شده که نشان دهنده توجه جدي اسلام به امر مهم تهذيب مي باشد که در مورد عالمان ديني تاکيد بيشتري دارد ، چون روحاني وارث انبياست پس پيش از دعوت ديگران ،نفس خويش را بايد پيراسته کند. طلاب موافق و مخالف به بحث در اين مورد پرداختند و گفتند: واحد هاي درسي حوزه ها بسيار زياد است و فرصتي براي تهذيب باقي نمي ماند ، هدف طلاب کسب نمره شد ه است. بعضي دروس مانند فلسفه ،منطق ، اصول شايد کاربرد زيادي نداشته باشند ، بعد از اتمام تحصيلات چيزي که مردم از ما انتظار دارند و مي خواهند احکام قرآن و تفسير است نه ،منطق ،اصول و…. همچنين طلاب ، انتقاد به مرکز مديريت داشتند و افزودند: طلاب پايه اول با عقايد متفاوت وارد حوزه مي شوند و در اين پايه نياز به کلاس هاي اخلاق و احکام بيشتراز صرف و نحو دارند تا صرف و نحو و… تا با حوزه و برنامه هاي آن آشنايي بيشتري پيدا کنند. طلاب در ادامه افزودند :ما با تحصيل مشکل نداريم ،واحد هاي درسي زياد هستند حوزه ها به تحصيل اهميت بيشتري مي دهند که از وادي اهداف و تهذيب باز مي مانيم ، زيرا هم موافق تحصيل و هم تهذيب هستيم . در پايان بعداز بحث هاي زياد طلاب در موضوع مورد بحث استاد داور به جمع بندي مطالب پرداخت و گفت:حوزه علميه يک نهاد آموزشي و پرورشي است . بحث در مورد تحصيل به اين دليل است که وسيله اي است براي تربيت ، حوزه هاي علميه براي حفظ اسلام مي باشند . ايشان در ادامه گفت : به طلاب حوزه هاي علميه از اين جهت سرباز مي گويند ، چون بايد از اسلام دفاع کنند ، با دو بال علم و تزکيه؛ بنابراين هم علم بايد باشد هم تزکيه؛ پس تهذيب بايد با علم باشد و صرف تهذيب فايده ندارد . ايشان با استناد به سخنان مقام معظم رهبري که فرموده است: علماي زن آبروي اسلام هستند گفت : در صورتي آبرو هستند که با سواد باشند زيرا با شرکت در جلسات سخنراني و … مي توان به تهذيب رسيد. عالم ديني اسلام را سر پا نگه ميدارد چون روش استدلال را مي داند. فلسفه و منطق و اصول از دروس مورد نياز حوزه ها مي باشند ،فلسفه يکي از مباني تربيت است اگر کسي فلسفه نداند نمي تواند خودش را خوب بشناسد و چون خودش را نمي شناسد نمي تواند به خدا شناسي برسد، علماي اخلاق فلسفه را جزء يکي از مباني اخلاق مي دانند. اگر منطق خوانده نشود شيوه درست نتيجه گرفتن آموخته نمي شود. هر يک از اساتيد بايد هدف آموختن هر درس را براي طلاب بيان کنند. علوم به ما ياد مي دهند چگونه فرزندان خود را تربيت کنيم ،چگونه خانواده پاکي داشته باشيم و خوب همسر داري کنيم .در نتيجه علم و تهذيب بايد در کنار هم باشند و بعضي از دروس نياز به باز نگري دارد و اين وظيفه مرکز مديريت است .درس خواندن بايد هدفمند باشد ،يادگيري دروس براي حفظ اسلام لازم است. تزکيه با علم همراه است

کرسی آزاد اندیشی اصل در حوزه تحصیل یا تهذیب

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 16ام اردیبهشت, 1398

کانون پژوهشي مدرسه علميه فاطمه الزهرا(سلام الله عليها) شهرستان بم کرسي آزاد انديشي با موضوع “اصل در حوزه تحصيل يا تهذيب” را با حضور استاد داور خانم شهبازي و طلاب ،اساتيد ،کادر، در تاريخ 7/2/1398 برگزار نمود.
در ابتداي نشست طلبه ارائه کننده بحث گفت: پيامبر اکرم (صلي الله عليه واله) فرمود :روز قيامت مرکب عالمان و خون شهيدان هم وزن مي شوند و مرکب عالمان بر خون شهيدان مي چربد.ايشان در ادامه با استناد به سخن امام خميني (ره) بيان داشت طلبه بايد تمام عمر به سمت کسب علم برود البته اين کار مستلزم تلاش بسيار است و بايد همواره علم را به عنوان گمشده تلقي کرده و به دنبال کسب علم باشد .
در ادامه طلبه منتقد گفت: تهذيب نفس و رسيدن به مقام عبوديت ،بالاترين ارزش اسلامي است که هدف نبي اکرم (صلي الله عليه واله)خوانده شده است در جاي جاي قرآن و احاديث معصومان ؟(عليهم السلام) آموزه هاي اخلاقي فراواني وارد شده که نشان دهنده توجه جدي اسلام به امر مهم تهذيب مي باشد که در مورد عالمان ديني تاکيد بيشتري دارد ، چون روحاني وارث انبياست پس پيش از دعوت ديگران ،نفس خويش را بايد پيراسته کند.
طلاب موافق و مخالف به بحث در اين مورد پرداختند و گفتند: واحد هاي درسي حوزه ها بسيار زياد است و فرصتي براي تهذيب باقي نمي ماند ، هدف طلاب کسب نمره شد ه است. بعضي دروس مانند فلسفه ،منطق ، اصول شايد کاربرد زيادي نداشته باشند ، بعد از اتمام تحصيلات چيزي که مردم از ما انتظار دارند و مي خواهند احکام قرآن و تفسير است نه ،منطق ،اصول و…. همچنين طلاب ، انتقاد به مرکز مديريت داشتند و افزودند: طلاب پايه اول با عقايد متفاوت وارد حوزه مي شوند و در اين پايه نياز به کلاس هاي اخلاق و احکام بيشتراز صرف و نحو دارند تا صرف و نحو و… تا با حوزه و برنامه هاي آن آشنايي بيشتري پيدا کنند. طلاب در ادامه افزودند :ما با تحصيل مشکل نداريم ،واحد هاي درسي زياد هستند حوزه ها به تحصيل اهميت بيشتري مي دهند که از وادي اهداف و تهذيب باز مي مانيم ، زيرا هم موافق تحصيل و هم تهذيب هستيم .
در پايان بعداز بحث هاي زياد طلاب در موضوع مورد بحث استاد داور به جمع بندي مطالب پرداخت و گفت:حوزه علميه يک نهاد آموزشي و پرورشي است . بحث در مورد تحصيل به اين دليل است که وسيله اي است براي تربيت ، حوزه هاي علميه براي حفظ اسلام مي باشند . ايشان در ادامه گفت : به طلاب حوزه هاي علميه از اين جهت سرباز مي گويند ، چون بايد از اسلام دفاع کنند ، با دو بال علم و تزکيه؛ بنابراين هم علم بايد باشد هم تزکيه؛ پس تهذيب بايد با علم باشد و صرف تهذيب فايده ندارد . ايشان با استناد به سخنان مقام معظم رهبري که فرموده است: علماي زن آبروي اسلام هستند گفت : در صورتي آبرو هستند که با سواد باشند زيرا با شرکت در جلسات سخنراني و … مي توان به تهذيب رسيد. عالم ديني اسلام را سر پا نگه ميدارد چون روش استدلال را مي داند. فلسفه و منطق و اصول از دروس مورد نياز حوزه ها مي باشند ،فلسفه يکي از مباني تربيت است اگر کسي فلسفه نداند نمي تواند خودش را خوب بشناسد و چون خودش را نمي شناسد نمي تواند به خدا شناسي برسد، علماي اخلاق فلسفه را جزء يکي از مباني اخلاق مي دانند. اگر منطق خوانده نشود شيوه درست نتيجه گرفتن آموخته نمي شود. هر يک از اساتيد بايد هدف آموختن هر درس را براي طلاب بيان کنند. علوم به ما ياد مي دهند چگونه فرزندان خود را تربيت کنيم ،چگونه خانواده پاکي داشته باشيم و خوب همسر داري کنيم .در نتيجه علم و تهذيب بايد در کنار هم باشند و بعضي از دروس نياز به باز نگري دارد و اين وظيفه مرکز مديريت است .درس خواندن بايد هدفمند باشد ،يادگيري دروس براي حفظ اسلام لازم است. تزکيه با علم همراه است

برگزاری #کرسی آزاد اندیشی با موضوع مشارکت بانوان در امر تعلیم و تعلم و آسیب های احتمالی آن مدرسه علمیه بم

نوشته شده توسطبازتاب پژوهش مدرسه علمیه بم 12ام آذر, 1397

کانون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم کرسی آزاد اندیشی با موضوع مشارکت بانوان در امر تعلیم و تعلم و آسیب های احتمالی آن با حضور استاد داور سرکار خانم شهبازی طلاب اساتید در تاریخ 7/9/1397 برگزار نمود.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
در ابتدای جلسه طلبه ارائه کننده بحث گفت: مشارکت یعنی ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش دسته جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی است. پیامبر اکرم (ص) جهاد مقدس پیکار با بیسوادی را از خانه خود آغاز کردند و برای زنان خود معلم انتخاب کرده بودند وقتی زن تحصیل کرده باشد بهتر می تواند مشکلات فردی اش را حل کند و فرزند بهتری تربیت کند و باعث سازندگی بیشتر خود و همسرش می شود. بعضی زندگی مشترک را مانع پیشرفت تحصیلی شان می دانند به دلیل سختی مسئولیت های زندگی زناشویی نیست به دلیل عدم مهارت مدیریت و برنامه ریزی آ ن هاست . استاد شهید مطهری نیز درباره ی آموزش زنان می فرماید: خداوند فکر و استعداد درس خواندن را میل و شوق آن را همان طور در مردان قرار داده در زن هم قرار داده است.
در ادامه طلبه منتقد افزود: مهمترین و بهترین مسئولیت زن خانه داری است مسئله مهم این است که زن در هر جایگاهی که هست وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد . درس خواندن تا جایی امکان دارد و خوب است که ضربه ای به عنصر خانواده نزند ، پیشرفت کردن به قیمت فدا شدن خانواده چیزی که حتی خیلی از خانم ها هم راضی به آن نیستند . در دین تاکید و سفارشی که به زن می شود تا به خانه داری بپردازد مثل تاکید و سفارشی که به مرد می شود تا سرپرستی خانواده اش را به عهده بگیرد . پس همانطور که هیچ چیزی مرد را از وظایف اجتماعی و مسئولیت دینی اش معاف نمی کند زن ها زا هم نسبت به خانه داری معاف نمی کند. پذیرش تحصیل برای زنان به معنای زیر بار مسئولیتی مضاعف رفتن و قبول نقش های متعدد در زندگی است ، خانمی که علاوه برهمسر داری و فرزند داری و کارهای خانه باید درس هم بخواندو امتحان هم بدهد دچار استرس و خستگی روحی می شود. و آیا چنین فردی می تواند فضای احساسی و آرامش را در خانه ایجاد کند و به اصلی ترین وظیفه خود که همان خوب شوهر داری کردن است برسد.
و بعد از بیان نظرات طلاب موافق و مخالف استاد داور به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت :با توجه به اینکه روایات زیادی در مورد ارزش و اهمیت آموختن علم آمده است .و ممکن هم هست آسیب هایی برای کسی که در حال تعلیم و تعلم است وجود داشته باشد ، ولی نمی توان گفت چون آسیب های احتمالی وجود دارد ما نمی توانیم برویم دنبال تعلیم و تعلم ولی می توان با ارائه راهکارهایی آسیب ها را کم نمود از جمله:نگاه به زندگی بزرگان و الگو برداری از آن ها؛ یکی از این الگوها حضرت فاطمه زهرا(س) و نمونه پایین تر آن بانو مجتهده امین با وجود فرزند داری و شوهر داری و کارهای خانه و خانه داری به درجه اجتهاد رسیدند که با مطالعه زندگی ایشان پی میبریم مشکلات ایشان به مراتب بیشتر از ما بوده است. دومین راهکار داشتن برنامه ریزی و مدیریت کارها .سومین راهکار، استفاده بهینه از وقت وزمان و اتلاف نکردن وقت های خود و حدر ندادن آن با فیلم های تلویزیون و گوشی موبایل و… که میتوان هم به همسر و فرزندان خود و هم به تحصیل و تدریس که در باب اهمیت آن روایات زیادی آمده بپردازند.
کرسی آزاد اندیشی